طرح مسئله: درقرن اخیر از سواد رسانه ای ، به عنوان سواد جدید یاد می شود. همچنین با افزایش دسترسی به رسانه های تعاملی، آسیب های اجتماعی جدیدی در جامعه بروزکرده است که میزان سواد رسانه ای کاربران، در آن نقش دارد. مهمترین مساله تحقیق این است که : میزان سواد رسانه ای جوانان درچه سطحی است و ارتباط بین سواد رسانه ای و آسیب های اجتماعی نوپدید فضای مجازی چگونه است؟ روش:انجام تحقیق حاضر به کمک روش پیمایشی، و ابزار پرسشنامه و همچنین مطالعه اسنادی صورت گرفت. ابتدا پرسش نامه طراحی شد و براساس جامعه آماری تعریف شده، دراختیار 400 جوان قرارگرفت.پس از تکمیل شدن پرسش نامه ها ،درسطح آمار توصیفی و استنباطی، نتایج تحقیق استخراج گردید. یافته ها: دسترسی جوانان مورد مطالعه به اینترنت 96 درصد بوده و سطح سواد رسانه ای و تفکر انتقادی به پیام های رسانه ای درآنها در حد متوسط است . نتایج: با توجه به زندگی درعصر اینترنت و استفاده روزافزون جوانان ازاین رسانه تعاملی، و ازسویی افزایش آسیب های اجتماعی نوپدید فضای مجازی و با عنایت به نتایج ، سواد رسانه ای می تواند نقش موثری درکاهش این نوع آسیبها واستفاده نقادانه وهوشمندانه از اینترنت داشته باشد.
منبع : تقی زاده، عباس، 1391، ارتقای سواد رسانه ای زمینه کاهش آسیب های اجتماعی نوپدید فضای مجازی، نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب های اجتماعی نوپدید، تهران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، http://www.civilica.com/Paper-NOPADID01-NOPADID01_030.html